Presentatie zoekmachineoptimalisatie voor het DBO

Op maandag 8 november 2010 heb ik een presentatie gegegeven tijdens het DispuutsBesturenOverleg(DBO) van de C.S.F.R.. Dit naar aanleiding van mijn artikel over zoekmachineoptimalisatie voor studentenverenigingen in de DC. De presentatie kun je hier bekijken en het verhaal wat erbij hoort kun je hieronder ook teruglezen.

Amicae amicique,

De komende 10 minuutjes hoop ik u iets te vertellen over zoekmachineoptimalsisatie. Zoekmachineoptimalisatie is een onderdeel van de internetmarketingstrategie van uw dispuut.

Aangezien de meeste disputen echter geen aandacht besteden aan dit fenomeen, heeft het landelijk bestuur mij gevraagd om er iets over te vertellen tijdens dit DBO en u te wijzen op de noodzaak ervan.

Inhoud

Ik wil deze presentatie beginnen met 2 fictieve praktijkvoorbeelden om duidelijk te maken waarom zoekmachineoptimalisatie nodig is. Daarna zal ik u vertellen wat het is, waarom u het moet doen en hoe u het moet aanpakken. Ik zal eindigen met een advies, toegespitst op uw dispuut en een conclusie.

In deze presentatie hoop ik slechts kort stil te staan bij de basisbeginselen van zoekmachineoptimalisatie. Als u serieus aan de slag wilt gaan hiermee, dan wil ik u adviseren om u eerst goed voor te laten lichten of om het uit te laten voeren door iemand die hierin is gespecialiseerd.

Praktijkvoorbeeld 1

Ik wil u voorstellen aan Geert Zwartjes. Geert is een 6e jaars VWO’er en een trouw lid van de Ger. Gem. Geert wil graag rechten gaan studeren, en hij hoorde dat Amsterdam een leuke studentenstad is. Aangezien hij niemand kent in Amsterdam, wil hij zich graag aansluiten bij een vereniging om met andere te kunnen discussiëren over theologische vraagstukken en gewoon voor de gezelligheid.

Omdat Geert geen namen kent van studentenverenigingen in Amsterdam, gaat hij zoeken via Google. Hij zoekt op “Gereformeerde studentenvereniging Amsterdam” omdat hij denkt dat als je op “Christelijke studentenvereniging Amsterdam zou zoeken, je ook verenigingen te zien krijgt die te vrijzinnig zijn.

Als eerste resultaat ziet Geert de website van de Gereformeerde Studenten Vereniging Amsterdam. De titel van de website komt exact overeen met zijn zoekopdracht, dus Geert klikt door naar de website. Op de website is het eerste wat hij ziet, een duidelijke beschrijving van wat de vereniging is en waar zij voor staat. Dit spreekt Geert aan, en hij klikt door naar de “Lid worden” pagina.

Geert meld zich aan voor de introductie en zoekt niet verder of er nog andere Christelijke verenigingen zijn in Amsterdam. Amsterdam staat niet bepaald bekend als een christelijke stad. Zouden er dan nog meer verenigingen zijn die zijn levensvisie onderschrijven? Waarschijnlijk niet.

Praktijkvoorbeeld 2

Voor dit tweede praktijkvoorbeeld wil ik u graag voorstellen aan Marlies Klomp. Marlies wil graag bedrijfskunde gaan studeren in Groningen.

Op een verjaardag hoort Marlies iemand praten over de C.S.F.R. in Groningen, en dat dit zo’n gezellig dispuut is. Thuisgekomen besluit ze deze vereniging even op te zoeken. Helaas is ze echter de naam vergeten, en dus zoekt ze op “Christelijke studentenvereniging Groningen”. Ze bekijkt de pagina met zoekresultaten en ziet als 4e resultaat de website csfr.nl. ‘Hee, dat was de naam van die vereniging’, denkt ze, en ze klikt door naar de website van de C.S.F.R..

Aangekomen op csfr.nl bekijkt ze de pagina. Net als het grootste gedeelte van de internetters, scrolt ze niet naar beneden maar bekijkt ze alleen de informatie die direct op haar scherm wordt getoond. ‘Dit lijkt niet op datgene wat ik op die verjaardag hoorde’, denkt ze. Ze gaat terug naar de pagina met zoekresultaten van Google want ze heeft daar nog meer christelijke studentenverenigingen uit Groningen gezien en ze kijkt daar verder.

Wat is zoekmachineoptimalisatie?

Alle activiteiten die u onderneemt om uw website hoog te laten scoren bij relevante zoektermen in de zoekresultaten

Sheet met plaatje zoekresultaten

Voor Emèt Qenee ben ik er nu een poosje mee bezig, en staan momenteel bijvoorbeeld op de 2e positie bij de zoekterm “Christelijke studentenvereniging Tilburg”.

Waarom is zoekmachineoptimalisatie nodig?

De praktijkcases hebben de noodzaak reeds aangegeven denk ik, maar hier nog enkele redenen:

  • Steeds meer wordt er informatie gezocht via Google
  • Door uw website te optimaliseren voor relevante zoektermen, krijgt u meer gerichte bezoekers binnen die ook daadwerkelijk op zoek zijn naar datgene wat u aanbied op uw website. Dus gerichte bezoekers in plaats van schieten met een kanon op een mug. Dit zorgt voor hogere conversie.
  • Zoekmachineoptimalisatie is een duurzame manier van promotie. De resultaten blijven voor langere tijd zichtbaar.
  • Niet opdringerig, in tegenstelling tot bijvoorbeeld het uitdelen van folders of het adverteren in media.
  • Websites met hogere rankings worden vaak gezien als belangrijker, meer autoritair en betrouwbaarder. U komt immers niet zomaar daar op dat eerste resultaat in de zoekmachines?
  • Kijkt u zelf wel eens verder dan de 2e pagina met resultaten? Als u met uw website verder dan de 2e pagina staat, zult u amper worden gevonden.

Hoe werkt het?

Zoekmachineoptimalisatie bestaat uit optimalisatie van de website zelf en uit linkbuilding. Ik hoop u eerst iets te vertellen over het optimaliseren van uw website.

Optimalisatie van uw website

De optimalisatie van uw website bestaat uit 2 delen. Aan de ene kant een technisch gedeelte, waar ik u niet te veel mee wil vermoeien. Je zou kunnen zeggen dat als de website is opgebouwd volgens de W3C richtlijnen, dit wel goed zit. Daarnaast moet er een goede structuur in een website zitten.

Het meer zichtbare deel is het optimaliseren van de teksten op uw website. Dit wil ik uitleggen aan de hand van een voorbeeld.

Slide zoekresultaten zonvakantie

Als u bijvoorbeeld zoekt op “zonvakantie Spanje”, krijgt u

Als voorbeeld neem ik “zonvakantie Spanje” omdat ik weet dat er zeer veel concurrentie is in de reisbranche en zij goede geoptimaliseerde pagina’s hebben.

Slide Kras.nl

Op deze pagina van Kras.nl ziet u op verschillende plekken de zoektermen terugkomen. Tevens worden er woorden gebruikt die gerelateerd zijn aan vakantie, zoals “reizen” en “toerisme”. Let ook op de plaatjes en op het adres(URL) van de pagina.

Alles wijst er dus op dat deze pagina gaat over zonvakanties in Spanje.

Linkbuilding

Linkbuilding is het andere deel van de activiteiten die u zult moeten ondernemen om uw dispuutwebsite omhoog te krijgen in de resultaten.

Linkbuilding kunt u op een directe manier doen, zoals bijvoorbeeld door webmasters van relevante websites te mailen met de vraag of zij een link willen opnemen naar uw website. Voorbeelden van relevante websites voor studentenverenigingen zijn:

  • andere studentenverenigingen
  • universiteiten en hogescholen
  • websites van steden
  • startpagina’s

U heeft geluk dat het hier om een website van een studentenvereniging gaat. Over het algemeen linken mensen liever naar zo’n website dan naar een duidelijk commerciële website zoals bijvoorbeeld een webshop of bijvoorbeeld de website van Kras uit het eerdergenoemde voorbeeld.

Startpagina sheet

Studentenverenigingen.startpagina.nl is een voorbeeld van een website die u aan zou kunnen schrijven.

Indirect linkbuilden

Indirect linkbuilden kunt u doen door waarde aan uw website toe te voegen. Mensen linken namelijk niet zomaar naar u. U moet ze er wat voor teruggeven. Dit is iets om over na te denken. Waarom zou iemand naar onze website willen linken? En wat kan ik hier aan doen?

Binnen uw dispuut

Ik denk dat een van de oorzaken van de slechte vindbaarheid van de verenigingswebsites in de zoekmachines is dat de verkeerde mensen in uw website- en publiciteitscommissies zitten. Het is noodzakelijk om uw websitecommissie en publiciteitscommissie samen te laten werken. Technische mensen hebben vaak geen verstand van marketing en marketingmensen niet van techniek.

Websitecommissie: bouwen website, toepassen technische veranderingen

Publiciteitscommissie: schrijven aantrekkelijke teksten, bepalen van structuur van de website, vragen van links bij relevante websites

Plaats mensen met relevante studies in uw publiciteitscommissie: marketing, communicatie. HBO’s leren dergelijke dingen vaak meer praktisch

Kijkt u bijvoorbeeld eens naar de website van Quo Vadis. Ik ken de leden van hun webcommissie toevallig. Zij doen marketing gerelateerde studies. De website van Quo Vadis zit zowel marketingtechnisch als technisch erg goed in elkaar.

Let op!

Pas op voor overoptimalisatie. Google kan dit zien als spam en in het ergste geval wordt uw website uit de zoekresultaten geknikkerd.

Onderschat de investering in tijd die u hierin moet steken, niet.

Tot slot

Momenteel is zoekmachineoptimalisatie echt een kans die blijft liggen binnen de C.S.F.R.. Ik hoop dat er nu wat aan gedaan gaat worden.

Zoekmachineoptimalisatie zorgt voor meer relevante bezoekers op uw website, en dit zal leiden tot een hogere conversie.

Zoekmachineoptimalisatie is een lange termijn investering. Verwacht geen grote resultaten op korte termijn. Het kan gerust meer dan een jaar duren voordat alle effecten zichtbaar zijn.

Overschat het effect van zoekmachineoptimalisatie echter niet. Het is slechts één deel van uw marketingstrategie.

Linkbuilding is ongeveer even belangrijk als de optimalisatie van de website. Door deze 2 beide in te zetten, maximaliseer je de uitkomst. Als u slechts 1 van de twee toepast, wordt het effect erg beperkt.

3 Comments

  1. Joel Haasnoot Says:

    Als beheerder van wat Alpha websites goed om te zien dat hier ook aandacht voor komt. Veel verenigingswebsites zijn nou niet de pareltjes van de vereniging, terwijl het echt goede marketing is.
    Iets wat je helemaal niet hebt genoemd, maar wel erg goed is voor je vindbaarheid is social media. Facebook en Twitter accounts zijn een must.

  2. Hans Says:

    Klopt, maar ik was beperkt qua tijd. En social media hoort meer onder het onderwerp internet marketing en niet onder het meer specifieke onderwerp zoekmachineoptimalisatie. 😉

    Maar zou een mooi onderwerp zijn voor nog een artikel.

  3. Waarom studentenverenigingen social media moeten gebruiken | AlbertWieringa.nl Says:

    […] hiervoor verwijs ik je graag door naar de blog van Hans van Leersum. Hij heeft een artikel en een presentatie over zoekmachineoptimalisatie voor (CSFR-)studentenverenigingen […]

RSS feed for comments on this post.

Sorry, the comment form is closed at this time.