Zoekmachineoptimalisatie voor studentenverenigingen

Voor de eerste De Civitate (tijdschrift voor leden van de C.S.F.R.) van dit jaar, heb ik een artikel geschreven over zoekmachineoptimalisatie en de noodzaak hiervan voor studentenverenigingen zoals de C.S.F.R.. Omdat dit artikel voor meer mensen interessant is, publiceer ik het ook hier op mijn weblog.

“Een van de vervelendste webproblemen van onze vereniging is de onzichtbaarheid van onze site op Google.”

Een lid van de LPC in een artikel op CSFR.nl

Zoekt en gij zult vinden

Maar niet als u uw website niet juist geoptimaliseerd hebt

De LPC heeft steeds meer moeite met het verkrijgen van leerlingenlijsten van middelbare scholen. Het is niet ondenkbaar dat er binnen afzienbare tijd geen lijsten meer worden uitgegeven. Dus zult u op zoek moeten gaan naar andere manieren om uw dispuut in de kijker te zetten bij verse feuten. Deze potentiële leden kunnen u echter niet vinden omdat uw website geen hoge posities heeft in de zoekmachines. Tijd voor een snelcursus zoekmachineoptimalisatie.

Laten we eerst zoekmachineoptimalisatie even definiëren: Zoekmachineoptimalisatie is het proces dat ervoor zorgt dat uw website een hogere positie krijgt op zoektermen die relevant zijn voor uw website. Zoekmachineoptimalisatie is een onderdeel van uw internetmarketingstrategie en kan worden opgesplitst in de optimalisatie van de website zelf en optimalisatie van de links die naar de website verwijzen. In dit artikel hoop ik in te gaan op de vraag hoe studentenverenigingen zoekmachineoptimalisatie kunnen toepassen.

Waar is Am.St.E.Lo.D.A.M.E.N.S.E. als u zoekt op “Christelijke studentenvereniging Amsterdam”?

De reden voor dit artikel is de schijnbare onwetendheid binnen de Civitas wat betreft internetmarketing. Er lijken wel enkele civieten met deze kennis te zijn, maar zij zitten helaas niet op de juiste plaats. Ik merk namelijk dat de websites van de meeste disputen en die van het landelijk weinig tot niet gebruik maken van de kansen die er liggen op dit gebied. En dat terwijl het toch gewoon heerlijk is, als uw website daar boven die van de concurrerende verenigingen prijkt in de zoekresultaten? Dit artikel is toegespitst op de websites van studentenverenigingen maar is in principe op alle soorten websites toepasbaar.

Zoekwoorden onderzoek

Voordat u uw website optimaliseert moet u zich afvragen wie uw doelgroep is. Het is ook van belang om te weten welke zoekwoorden deze groep gebruikt en bij welke woorden het relevant zou zijn als uw website bovenaan in de zoekresultaten verschijnt. Voor een dispuut van de C.S.F.R. kunnen de volgende zoektermen relevant zijn:

  • Christelijke/reformatorische/gereformeerde/protestantse studentenvereniging (naam stad)
  • Christelijke studenten in (naam stad)
  • Csfr (naam stad)

Maar misschien kent de doelgroep uw naam nog niet, maar wel die van Ichthus, Navigators en andere christelijke studentenverenigingen. Dan kan het handig zijn om ook hoog te scoren als iemand hun naam + de stadsnaam intypt.

Met de Google Keywordtool kunt u zien hoe vaak er gezocht wordt op bepaalde termen in Google. Selecteer aan de hand hiervan de meest interessante zoekwoorden.

Optimalisatie van uw website

De zoekwoorden waar u op gevonden wilt worden, verwerkt u vervolgens in uw website. Er zijn enkele gebieden op een webpagina waar het belangrijk is om deze woorden terug te laten komen. Dit zijn:

  • De titel van de pagina. Op de homepage dus niet: “Welkom op onze website!” maar iets in de trant van: “Home – C.S.F.R., christelijke studentenvereniging op reformatorische grondslag”
  • De website URL. Herschrijf de URL’s van de pagina’s en plaats de woorden hier in.
  • De (sub)titels op de pagina.
  • De tekst op de pagina

De metatags (in ongeveer 5 steekwoorden die website beschrijven) en meta description(een beschrijving van de website in ongeveer 150 tekens).

Let er wel op dat u elke pagina slechts voor een beperkt aantal woorden optimaliseert. Zonder focus bereikt u niets.

Technische optimalisatie

Veel websites worden zonder uitgebreide voorbereiding gebouwd, over het algemeen gericht op menselijke bezoekers(hoewel bij sommige websites zelfs geen rekening met menselijke bezoekers lijkt te wordt gehouden). Begrijpbaarheid voor zoekmachinerobots die de webpagina’s scannen wordt vaak echter geheel buiten beschouwing gelaten.

Waar is Panoplia als u zoekt op “Reformatorische studentenvereniging Leiden”?

Begrijpelijkheid voor zoekmachines kan het beste bereikt worden door de webstandaarden na te leven. Dat betekent dus het schrijven van schone code(HTML zonder veel overbodige tags) of het gebruiken van een content management systeem(CMS) dat dit ondersteunt. U moet zo veel mogelijk hindernissen wegnemen. Dus geen navigatie gemaakt met Adobe Flash welke onleesbaar is voor zoekmachines maar door middel van links. U kunt verder denken aan het toevoegen van een zogenaamde “alt” tekst bij afbeeldingen die beschrijft wat de afbeelding uitbeeldt, het gebruiken van een sitemap met links naar alle pagina’s en het creëren van pagina’s die verschijnen als een kapotte link wordt gevolgd.

Optimalisatie van uw links

Het aantal en de kwaliteit van de links die naar een website wijzen, zijn indicatoren voor zoekmachines wat de populariteit van deze website is. Hoe meer links er naar uw website verwijzen en hoe beter de kwaliteit van deze links dus is, hoe hoger u zult verschijnen in de resultaten.

De kwaliteit van een link wordt bepaald door verschillende factoren. Bijvoorbeeld de leeftijd van de linkende website, de relevantie van de tekst rondom de link en de pagina zelf, de tekst waarmee gelinkt wordt en het aantal links op een pagina. Een link vanaf de website van de universiteit bijvoorbeeld is vele malen waardevoller dan een link vanaf een startpagina waar allerlei linkjes worden verzameld. Ook een linkje vanaf de website van uw stad is waardevoller dan een link vanaf een willekeurig forum. De websites van universiteiten zijn meestal al wat ouder en hebben al bewezen dat zij alleen links plaatsen naar waardevolle websites. Tevens krijgen zij veel links van andere gerespecteerde websites waardoor de zoekmachines hier een netwerk van vertrouwen en kwaliteit zien.

Waarom zie ik de website van Johannes Calvijn niet als ik zoek op “Christelijke studenten Delft”?

Voor studentenverenigingen is het gelukkig relatief eenvoudig om dergelijke ‘kwaliteitslinks’ te krijgen. Er zijn namelijk tal van websites die graag een linkje opnemen naar de website van een studentenvereniging. Bijvoorbeeld:

  • Bijna alle hogescholen en universiteiten hebben wel een pagina met links naar studentenverenigingen;
  • Websites van steden hebben meestal een verzamelpagina met links naar studentenverenigingen;
  • Websites die gericht zijn op specifieke steden;
  • Studentenwebsites hebben vaak lijsten met studentenverenigingen;
  • Misschien hebben plaatselijke kerken wel een website en willen zij naar u linken;
  • De meeste C.S.F.R. disputen en andere verenigingen in uw stad hebben een pagina met links naar andere verenigingen;
  • Vaak zijn er weblogs over wat er gebeurt en te doen is in een stad. Stuur ze een berichtje, misschien willen ze wel iets over uw vereniging schrijven;
  • Stuur eens een persbericht uit met daarin verwerkt de link naar uw website. Dit kan bijvoorbeeld als u een lustrum viert of een lezing met een bekende spreker heeft.

Bovenstaande ideeën werken prima zolang uw concurrentie dit niet ook al allemaal heeft gedaan. Dan moet u verder gaan kijken naar meer creatieve manieren om links naar uw website te krijgen. Dit is echter teveel om in dit artikel te behandelen. Dit principe gaat er echter van uit dat mensen vanuit zichzelf naar uw website gaan linken omdat u meerwaarde biedt.

Conclusie

Zoekmachineoptimalisatie is een belangrijk onderdeel om uw bereik van potentiële leden te vergroten en uw naamsbekendheid te verhogen. Daarom zou het ook bij studentenverenigingen deel uit moeten maken van hun marketingstrategie. Het internet is nu eenmaal een belangrijke plek waar mensen op zoek gaan naar een vereniging die bij hen past. Let u er bij de optimalisatie van uw website wel op dat uw website bedoeld is voor mensen. Een overmatig geoptimaliseerde website wordt ervaren als spam en dat nemen de zoekmachines u niet in dank af.

Dit artikel is slechts een sterk samengevat verhaal over zoekmachineoptimalisatie. Als u serieus hiermee aan de slag wilt gaan, is het goed om u hierin verder te verdiepen. Er zijn talloze websites die het hele proces beschrijven en die u kunnen helpen bij het aanpassen van de website van uw dispuut. En natuurlijk mag u voor vragen mij gerust een e-mail sturen.

5 Comments

  1. Stijn Says:

    Vooral websites van universiteiten zijn erg goed voor de ranking binnen zoekmachines. Ook sponsors, zoals kroegen kunnen gebruikt worden om een link te krijgen. Bijvoorbeeld wanneer er een feest wordt gegeven door een vereniging in een kroeg kan dit in de agenda.

    groeten,

    Stijn Driessen

  2. Hans Says:

    Stijn, ouwe spammert! 😉 Ook jouw naam heb ik even aangepast naar je echte. Voor oudcollega’s maak ik geen uitzondering. Je nofollow-vrije linkje mag je houden :-).

    Je toevoeging van kroegen is inderdaad een goede. Gezien het christelijke karakter van de C.S.F.R. disputen zullen hier weinig links mee gescoord worden, maar voor andere studentenverenigingen zeker wel inderdaad. Je hebt ook genoeg verenigingen die een stamcafé hebben o.i.d.. Dergelijke relaties kun je inderdaad altijd benaderen.

  3. Presentatie zoekmachineoptimalisatie voor het DBO | Hans blogt Says:

    […] tijdens het DispuutsBesturenOverleg(DBO) van de C.S.F.R.. Dit naar aanleiding van mijn artikel over zoekmachineoptimalisatie voor studentenverenigingen in de DC. De presentatie kun je hier bekijken en het verhaal wat erbij hoort kun je hieronder ook […]

  4. Waarom studentenverenigingen social media moeten gebruiken | AlbertWieringa.nl Says:

    […] is iets anders, hiervoor verwijs ik je graag door naar de blog van Hans van Leersum. Hij heeft een artikel en een presentatie over zoekmachineoptimalisatie voor (CSFR-)studentenverenigingen […]

  5. Johan de Groot Says:

    haha leuk stuk. De meeste marketing buro’s richten zich alleen op het MKB maar je hebt gelijk dat bij zulke partijen het ook van belang is!

    Groetjes van Albertus Magnus 🙂

RSS feed for comments on this post.

Sorry, the comment form is closed at this time.